مراحل اجرای اپوکسی کف

مراحل اجرای اپوکسی کف

کفپوش اپوکسی نوعی پوشش مدرن و جدید است که از بافت مستحکم و بادوام ماده‌ای به نام زرین اپوکسی همراه با پخش کننده‌ها و سخت کننده‌ها تشکیل شده است. اپوکسی به عنوان کفپوش در ساختمان‌های صنعتی، تجاری، مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد. حال اگر از خود بپرسیم که چرا مراحل اجرای اپوکسی کف و صحت اجرای آن تا این حد مهم است؟ و چرا امروزه در بین مردم استفاده از کفپوش اپوکسی بسیار پرطرفدار و معمول شده است؟

به یک پاسخ ساده می‌رسیم و آن‌ هم کاربرد بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد و عالی این محصول است. کفپوش اپوکسی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی، از جمله: مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، ضد آب بودن، انعکاس نورخورشید، نظافت آسان، ایجاد ظاهری زیبا، براق و صاف است که باعث می‌شود تا محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کند.

شرکت کفپوش برتر رسام با کادری مجرب و متخصص در حوزه کفپوش‌های اپوکسی با بهترین متریال بروز دنیا فعالیت دارد. شرکت ما به عنوان، یکی از بهترین‌ها در اجرای کفپوش اپوکسی، آماده ارائه خدمات در سراسر ایران است.

مراحل اجرای اپوکسی کف

مراحل اجرای اپوکسی کف

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که محل مورد نظرتان از هر جهت برای اجرای کفپوش اپوکسی صنعتی آماده باشد. بابد توجه داشت که در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم در انتخاب محل مناسب برای اپوکسی، ممکن است اپوکسی با بستر متصل نشود و پوشش محکم و سایش لازم را به دست نیاورد.

مراحل اجرای اپوکسی کف
مراحل توضیحات
آماده‌سازی سطح کنترل میزان رطوبت، حلال شویی، اسید شویی به منظور زدودن چربی و الودگی
اعمال ساب الماسه خشک کف سایی به منظور زبر نمودن سطوح جهت چسبندگی بیشتر بتن با لایه اول با استفاده از دستگاه سنگ فرز یا دستگاه کف سایی
جارو کردن سطوح سطوح به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به مواد اپوکسی و همچنین جهت افزایش کیفیت ظاهری محل با استفاده از جارو برقی‌های صنعتی جارو میگردد.
اعمال لایه اولیه پرایمر اپوکسی به عنوان اولین لایه جهت بالا بردن چسبندگی کفپوش به لایه بتن و بستن منافذ روی سطح
اجرای لایه میانی یا استری برای اجرای اپوکسی کف در این لایه به منظور سخت شدن اپوکسی از ماده سخت کننده هاردنر پلی امین فرمالیته و زرین اپوکسی استفاده میشود. با ایجاد این لایه درزها و ترک‌ها گرفته میشود.
تسطیح کننده استفاده از پودر سیلیس و ماستیک اپوکسی به منظور بالا بردن افزایش مقاوت مکانیکی سطح انجام می‌گیرد.
اجرای لایه نهایی یا تاپ کوت به عنوان اخرین لایه  کفپوش  از روکش اپوکسی استفاده میشود. این لایه تشکیل شده از دو ماده زرین پلی امین و هاردنر پلی امین فرمولیته است که باعث شفافیت و براقیت سطح میشود. این روکش بسته به کاربرد آن میتواند به صورت غلتکی یا لیسه‌ای باشد.

انواع روش های اجرای اپوکسی کف

در مرحله نهایی اجرای اپوکسی میتوان به دو روش روکش اپوکسی را اجرا کرد.

  • کفپوش غلتکی: این نوع کفپوش بسیار مقاوم و نفوذناپذیر است و بیشتر در محیط‌های صنعتی و تجاری کاربرد دارد. این کفپوش بر روی سطوح کف بتنی یا فولادی استفاده میشود. از مهمترین مزایای آن، این است که بالاترین حد چسبندگی را دارد و در برابر سایش بسیار مقاوم بوده و عمر مفید بالایی دارد. ضخامت این کفپوش کمتر از یک میلیمتر است.
  • کفپوش لیسه‌ای یا اپوکسی خودتراز: این نوع کفپوش بیشتر به منظور پر کردن خلل و فرج و آب‌بندی سطوح استفاده می‌شود. این اپوکسی در محیط‌‌هایی مثل انبار‌ها، کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و آشپزخانه‌ها کاربرد دارد.

اجرای اپوکسی کف پارکینگ

محل اجرای اپوکسی کف پارکینگ میتواند پارکینگ منزل شما، یا پارکینگ ساختمان‌های چند طبقه در شهر‌های پرجمعیت باشد. برای جذابیت بیشتر در اپوکسی‌های مخصوص پارکینگ از رنگ‌های جذاب استفاده کنید تا پارکینگ فضایی دل‌نشین و رنگارنگ داشته باشد. برای اجرای این اپوکسی مراحل زیر طی میشود:

  • سطح بتن از لحاظ میزان رطوبت بررسی میشود. در صورت مرطوب بودن، باید صبر کنید تا رطوبت از بین برود.
  • هر گونه الودگی و روغن از سطح بتن شسته شده و به اصطلاح اسید شویی شود.
  • برای اجرای اپوکسی، کف سطح بتن باید با دستگاه ساب‌زنی شود. بدین منظور در قسمت‌هایی از آن به شکل مخروطی خط و خش ایجاد میشود تا چسبندگی افزایش یابد.
  • گرد و غبار موجود از روی سطوح با استفاده از جارو برقی پاک میشود.
  • لایه اول مخصوص اپوکسی، و سپس اجرای لایه میانی همراه با پر کردن و از بین بردن ترک‌ها اجرا می‌شود.
  • لایه آخر اپوکسی با رنگ دلخواه اجرا میگردد.
  • پس از اجرای تمام مراحل چند روزی باید صبر کرد و نباید هیچگونه ترددی در محل اجرای اپوکسی کف صورت بگیرد.

اپوکسی کف سرویس بهداشتی

با پیشرفت روز‌افزون و مدرنیته شدن مصالح ساختمانی و طراحی داخلی استفاده از اپوکسی کف توجه همگان را به خود جلب کرده است. اجرای اپوکسی کف یک گزینه بسیار عالی برای سرویس بهداشتی است. اپوکسی کف سرویس بهداشتی معمولا در برابر شستشو مقاوم است و قابل شستشو و تمیز کاری است. این نوع اپوکسی مقاوم در برابر انوع موادشیمیایی، از جمله مواد ضدعفونی کننده‌ها و تمیزکننده‌هایی است که در سرویس‌های بهداشتی استفاده میشود. اپوکسی‌های کف سرویس بهداشتی ضد لغزش هستند و از ایجاد لغزش جلوگیری میکنند.

یکی از ویژگی‌های خاص این نوع اپوکسی انتی باکتریال بودن آن است. اپوکسی کف سرویس بهداشتی دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی که از لحاظ ظاهری به سه نوع تقسیم میشوند.

  • اپوکسی کف طرح سنگ: همانطور که از نامش پیداست نمای طرح سنگ به کف سرویس بهداشتی میدهد. این اپوکسی کاملا شبیه سنگ‌های تزیینی است و اجرای اپوکسی کف را زیباتر میکند.
  • اپوکسی کف سه بعدی: یک طرح و تصویر سه بعدی را ایجاد میکند. اپوکسی سه بعدی دارای تصاویر متنوعی است که بسته به نوع سلیقه خود یکی را میتوانید انتخاب کنید.
  • اپوکسی کف طرح ساده: طرح خاصی ندارد ولی دارای رنگ‌های مختلفی است و بر اساس سلیقه و نوع دکوراسیون داخلی میتوانید یکی را انتخاب کنید.

اپوکسی کف ساختمان

درصورتیکه تمایل دارید یک تغییر ظاهری اساسی به فضای ساختمان خود بدهید؛ پیشنهاد ما به شما استفاده از اپوکسی کف ساختمان است. اجرای اپوکسی کف ساختمان تاثیر به‌سزایی بر زیبایی محیط خانه شما میگذارد. اپوکسی کف ساختمان به دلیل تنوع طرح‌ها و رنگ‌های آن، یک انتخاب ایده‌ال برای کف منازل و ساختمان‌های مسکونی است. اپوکسی کف ساختمان دارای مزایای مختلفی است،  شماری از مزایا و امتیازات این اپوکسی عبارتند از:

  • مقاومت بالا دربرابر سایش فشار
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی مختلف مانند روغن‌ها، اسید‌ها، حلال‌ها
  • زیبایی و دوام طولانی مدت
  • قابلیت شستشو و نظافت آسان
  • ضد باکتری و میکروب بودن، که باعث می‌شود با خیال راحت آن را در اتاق کودکتان نصب نمایید.

اجرای و نصب اپوکسی کف ساختمان مانند دیگر انواع اپوکسی‌ها است. ابتدا کف سطح مورد نظر از الودگی‌ها، روغن‌ها، پاکسازی میشود. سپس ترک‌ها، گرد و غبار گرفته می‌شود، و در نهایت سطح خراش داده می‌شود تا چسبندگی بالا جهت اجرای لایه اولیه به دست بیاید.

چنانچه میل داشتید برای کف ساختمان از تصویر سه بعدی نیز میتوانید استفاده کنید. بعد از اجرای لایه اول، لایه میانی اپوکسی به منظور عمیق‌تر شدن رنگ قرار میگیرد. مرحله آخر اجرای اپوکسی کف، اجرای لایی نهایی تاپ کوت به منظور استحکام، براق شدن و شفافیت سطوح است.

اپوکسی کف صنعتی

امروزه با گسترش مراکز صنعتی و تجاری و استفاده از دستگاه‌های تولیدی و تردد ماشین‌الات دیگر کفپوش‌های سنتی کارایی خود را از دست داده‌اند. در مراکز صنعتی استفاده از کفپوشی که دارای مقاوت بالا در برابر فشار سایش و خراشیدگی باشد ضروری است. بیشتر از این نوع اپوکسی‌ها در صنایع خودروسازی، و در محل‌هایی که عمل مونتاژ خودرو را انجام میدهند؛ از این نوع اپوکسی، و از جنس انتی استاتیک آن استفاده میشود، چرا که ضخامت این نوع کفپوش نسبت به دیگر کفپوش‌ها بالاتر است.

برای صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع داروسازی و سایر صنایعی که با مواد شیمیایی سرو کار دارند از اپوکسی کف صنعتی ضد اسید که مقاومت در برابر حرارت‌ و عوامل شیمیایی داشته و نفوذناپذیر است، استفاده میشود. این نوع اپوکسی گزینه مناسبی برای محافظت در برابر عوامل خورنده و آلاینده‌هاست.

همچنین، استفاده و اجرای اپوکسی کف صنعتی برای مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به دلیل انتی باکتریال بودن، مقاومت در برابر اشعه uv  خورشید، خط کشی راحت، نظافت ساده و سریع، ضد لغزش بودن، بسیار معمول است. اپوکسی کف صنعتی از نوع سه بعدی آن، برای سالن‌های پذیرایی، سالن‌های ورزشی و استخر‌ها نیز کاربرد دارد. به دلیل آب‌بند بودن، زیبایی و تنوع رنگ و طرح از این اپوکسی‌ها در این اماکن بسیار استفاده می‌شود. در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها هم از این اپوکسی استفاده میشود تا هم نویز صدا را گرفته و هم نظافت ساده و راحت‌تری به همراه داشته باشد.

انواع روش های اجرای اپوکسی کف

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی

یکی از مواردی که باعث منحصر به فرد شدن کفپوش سه بعدی از سایر اپوکسی‌ها شده، استفاده از تصاویر سه بعدی در آن است. زیبایی و تنوع و استفاده از تصاویر باعث شده است که روز به روز استفاده از ان در منازل مسکونی، فروشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و پذیرایی افزایش یابد. راه اندازی یک پروژه اجرای اپوکسی کف سه‌بعدی نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و صحیح است که ذیلاً مراحل اجرای آن را شرح می‌دهیم.

  • برای اجرای اپوکسی کف، سطح مورد نظر باید از تمام الودگی‌ها، روغن‌ها کاملا تمیز کرده و پاکسازی کرد.
  • رطوبت محل باید کاملاً گرفته شود. این کار با استفاده از جارو برقی انجام می‌گیرد و تمام رطوبت و آلودگی‌های روی سطح برداشته میشود.
  • تمام ترک‌ها و درز‌های سطحی ترمیم میشود. برای اینکار از درزگیر عایق استفاده میگردد.
  • با دستگاه‌های مخصوص در محل اجرای اپوکسی خراش ایجاد می‌گردد تا با افزایش چسبندگی در سطح کار، محل استحکام لازم را به خود بگیرد.
  • در مرحله بعد، پرایمر اولیه روی سطح اعمال میشود. لایه اولیه باید به طور یکنواخت روی سطح قرار گیرد تا در تراز کردن تصویر سه بعدی مشکلی بوجود نیاید.
  • بعداز لایه پرایمر تصویر سه بعدی با نهایت دقت روی سطح نصب شده و با چسب مخصوص چسبانده می‌شود. جهت اجرای اپوکسی کف باید توجه داشت که نباید هیچ هوایی به آن نفوذ کند.
  • در لایه میانی اپوکسی جلوه‌هایی روی تصویر اعمال می‌شود تا برجستگی‌های عمیق و جلوه‌گری تصویر سه بعدی افزایش یابد.
  • در نهایت نوبت به اجرای لایه نهایی اپوکسی یا اصطلاحا تاپ کوت می‌رسد؛ این لایه نهایی برای افزایش استحکام و شفافیت سطح ایجاد میشود.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی

جمع بندی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به‌روز شدن ساختمان‌ها، به تدریج کفپوش‌های سنتی مانند موزاییک، سرامیک و پارکت جای خود را به کفپوش‌های اپوکسی میدهند. زیرا این کفپوش‌ها دارای مزایای متنوعی مثل انتی باکتریال بودن، نصب اسان و سریع، استحکام بالا، شفافیت، تنوع طرح و رنگ هستند؛ و همه این موارد، اجرای اپوکسی کف را برای عموم مردم جذاب‌تر و آسان‌تر کرده است. اپوکسی کف می‌تواند در تمامی مراکز صنعتی، تجاری، آموزشی، درمانی، و منازل مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد.

اگر قصد اجرای انواع کفپوش اپوکسی در منازل یا ساختمان‌ها اعم از مسکونی و صنعتی را دارید؛ شرکت برتر رسام با کادری مجرب، متخصص و با سابقه درخشان در امر نصب انواع کفپوش‌های اپوکسی در خدمت شماست. ما آماده انجام کلیه خدمات اپوکسی در سراسر ایران هستیم. شما میتوانید جهت مشاوره با متخصصان ما و دیدن گالری تصاویر از اپوکسی‌های نصب شده و در نهایت سفارش محصول مدنظرتان محصولات ما را در سایت بررسی کنید.

Rate this post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

.