کفپوش پلی یورتان

کفپوش‌ پلی‌یورتان

کفپوش پلی‌یورتان را اولین بار اوتو بایر در سال 1937 در آلمان کشف کرد. بعد از آن این مواد با داشتن خواص ویژه پیشرفت بسیار زیادی را در انواع صنایع جهان داشتند. اولین پلی‌یورتان از واکنش دی ایزوسیانات تولید شدند. آلیتان‌ها ترکیباتی هستند که در ساختار آن‌ها پیوند یورتانی وجود دارد.

کفپوش پلی یورتان-قیمت کفپوش پلی یورتان-Polyurethane flooring

پلی یورتان (PU) نام عمومی پلیمرهایی است که دارای پیوند یورتانی نیز است. پیوند یورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل تشکیل شده است.

گروه‌های ایزوسیانات به شدت واکنش‌پذیر بوده و به همین علت پیشرفت واکنش آنها نیاز به افزایش دما ندارد. (واکنش در دمای محیط صورت می‌گیرد) مهم‌ترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش ساختاری پایدار به وجود می‌آید. 

اشکال مختلف کفپوش پلی‌یورتان

  1. فرآورده‌های فوم
  2. فیلم
  3. الاستومرها
  4. پودرها
  5. مایعات
  6. امولوسیون ها

قابل تولید هستند.

ترکیبات دارای گروه ایزوسیانات

1- 2 و 4 یا 2 و 6 تولوئن دی ایزوسیانات

2- 4 و 4 یا 2 و 4 دی فنیل متان دی ایزوسیانات

3- 1 و 6 هگزا متیلن دی ایزوسیانات

علاوه بر موارد ذکر شده ترکیبات ایزوسیاناتی دیگری نیز وجود دارند. ترکیباتی که دارای دو گروه هیدروکسیل (OH) یا بیشتر باشند را پلی اُل می‌نامند و به طور معمول از گونه‌های زیر استفاده می‌گردد:

کفپوش پلی یورتان-اجرای کفپوش پلی یورتان-Polyurethane flooring

1- پلی اتر پلی‌ال

2- پلی استر پلی‌ال

3- پلی کربنات پلی‌ال

4- پلی کاپرولاکتون پلی‌ال

به علاوه به جای گروه‌های هیدروکسیل ترکیباتی مثل اسیدهای کربوکسیلیک و آمین‌ها که دارای هیدروژن فعال هستند نیز، می‌توانند در ترکیب با ایزوسیانات‌ها مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل زمانی که صحبت از پلی یورتان‌ها است، می‌توان گفت که گونه‌های بیشماری از آنها وجود دارد.

انواع پلی‌یورتان

  1. فوم های نرم
  2. فوم های سخت
  3. الاستومرها
  4. چسب ها
  5. روکش ها
  6. پایه های رنگی

بکار گرفته می‌گردد.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

Rate this page
.