کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان

 کفپوش پلی اورتان، یک کفپوش‌ مقاوم و انعطاف پذیر است که در برابر ساییدگی مقاومت بالایی دارد و به خاطر درخشش زیادی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این کفپوش بسیار پرمصرف است و در معماری آن را جزو زیر مجموعه رنگ ساختمانی به حساب می‌آورند. کفپوش پلی اورتان انعطاف پذیری بالایی دارد و می تواند ترافیک‌های عبور و مرور و ماشین آلات سنگین را تحمل کند. این کفپوش می‌تواند درخشش و براقیت خود را در برابر اشیای تیز مثل شیشه، بتن و ماسه حفظ کند. ما در گروه صنعتی کفپوش برتر رسام به بررسی کفپوش پلی اورتان می‌پردازیم.

کفپوش پلی اورتان (pu) ساختار پلاستیکی یا پلیمری دارد و به خاطر پیوند مولکولی قوی و چگالی متعادل، پوششی با دوام و غیر قابل نفوذ را ایجاد می‌کند. پلی اورتان همچنین خاصیت عایق گرمایی نیز دارد و استفاده از این کفپوش‌ها، در جلوگیری از اتلاف حرارتی بسیار مفید خواهد بود. در ادامه به طور کامل درباره کفپوش پلی اورتان، مزایا و محدودیت‌های آن توضیح داده‌ایم.

کفپوش پلی اورتان

انواع پلی اورتان

پلی اورتان‌های متفاوتی وجود دارد که در اینجا به معرفی تعدادی از آنها می‌پردازیم.

پلی اورتان ترموست یا دو جزئی

این پلی اورتان پلیمری است؛ که به خاطر حرارتی که بر آن داده می‌شود، باعث ایجاد پیوندهای عرضی با واکنش شیمیایی می‌گردد. پس از آن وزن مولکولی افزایش پیدا می‌کند و به شکل یکپارچه یا صلب در می‌آید. در واقع نام دیگر ترموست‌ها گرم و سخت است؛ زیرا به خاطر گرما سخت می‌شود و به حالت اولیه خود برگشت نمی‌کند. پلی اورتان‌های ترموست به دو دسته حلال و غیر حلال تقسیم شده و به شکل دو جزئی می‌باشند. این پلی اورتان‌ها در زیره کفش، فوم سرد، فوم گرم و فوم سخت و انعطاف پذیر تولید می‌گردند.

پلی یورتان ترموپلاست تک جزئی

نوعی کوپلیمر خطی است که به دو قسمت سخت و نرم تشکیل می‌شود. به نوع تک جزئی پلی اورتان گرم و نرم هم گفته می‌شود زیرا بخاطر گرما سخت می‌شود و به حالت اولیه خود بازگشت نمی‌کند.

فوم پلی اورتان

از انواع عایق‌های حرارتی است که نقش زیادی در کم کردن مصرف انرژی و هزینه‌های مربوط به آن دارد. این عایق‌ها معمولاً در ساختمان‌های اداری مسکونی و تجاری استفاده می‌گردند. همچنین از آنها در پتروشیمی، گاز مخازن صنعتی و سقف‌های فلزی نیز استفاده می‌شود. فوم پلی یورتان عایق حرارتی دائمی است که آسیبی به آن وارد نمی‌شود و تغییر شکل نمی‌دهد. همچنین در گذر زمان خاصیت خود را از دست نمی‌دهد. فوم عایق پلی اورتان انعطاف پذیری زیادی دارد و از آن برای عایق کردن سطوح گسترده و فضاهای غیر قابل دسترس استفاده می‌گردد. این محصول از واکنش شیمیایی و ترکیب بین دی ایزوسیانات و پلیول تولید می‌گردد.

چسب پلی اورتان

 این چسب که به آن چسبPU  یا PUR می‌گویند. نوعی پلیمر است که از زنجیره مواد آلی با خواص مشخص درست می‌شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساختمان این چسب زنجیره مواد آلی به اورتان یا کاربامات وصل می‌شود. این چسب در نوع‌های مختلفی وجود دارد؛ که فرمولاسیون آن متفاوت است. قدرت چسبندگی آن بالا است و توانایی چسباندن انواع سطوح را به یکدیگر دارد. چسب پلی اورتان در برابر خورشید و رطوبت مقاوم است. پس از استفاده از این چسب بر روی مبلمان یا وسایل می‌توان آن را رنگ آمیزی کرد. در دماهای مختلف می‌توان از این چسب استفاده کرد و محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد. در  کارخانه‌های خودروسازی برای نصب شیشه‌های ماشین از این چسب استفاده می‌شود. مقاومت آن بالا است و در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. این چسب قابلیت سمباده کاری دارد و در دماهای مختلف خاصیت انعطاف پذیری خود را حفظ می‌کند.

رنگ پلی اورتان

این رنگ بر پایه رزین پلی یورتان است و محصولی دو جزئی است. رنگ پلی اورتان در مقابل نور خورشید و اشعه مادون قرمز مقاوم است و برای خشک شدن آن مدت زمان کمی لازم است. این رنگ در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و به خاطر چسبندگی مناسب بر روی سطوح مختلف یک گزینه مناسب برای پوشاندن لایه نهایی سطوح به حساب می‌آید. در واقع این رنگ نوعی لاک محکم و با دوام به شمار می‌آید. زنجیره‌های کوچک که در مولکول‌های رزین پیوند دارد بعد از خشک شدن پیوند سختی را به وجود می‌آورند. این رنگ از پلیمرهای پرمصرف است که معمولاً برای پوشش تک لایه‌هایی مثل بام و رنگ‌هایی که مشخص کننده محل عبور عابر پیاده است استفاده می‌شود. همچنین از مقاومت بالایی در برابر سایش، ضربه و ترک خوردگی برخوردار است.

از ویژگی‌های مشخص این رنگ پخت سریع و کامل آن در دمای محیط است. رنگ پلی یورتان آلیفاتیک قیمت بالاتری نسبت به نوع آروماتیک دارد و به همین دلیل برای رنگ‌های پایه آستری و پوشش رابط از نوع آروماتیک استفاده می‌شود. مهمترین کاربرد پلی یورتان استفاده از آن برای پوشاندن سازه‌های فولادی است که در برابر موادی که خاصیت خورندگی دارند از آنها محافظت می‌کند.

انواع پلی اورتان

 قیمت رنگ پلی اورتان

قیمت رنگ پلی یورتان به عوامل زیادی وابسته است.  این رنگ را با قیمت‌های مختلف در فروشگاه‌های متفاوت می‌توانید پیدا کنید زیرا این رنگ همه کاره است. در تمام صنایع از آن استفاده می‌گردد به همین خاطر مواد تشکیل دهنده آن بیشتر اوقات دچار تغییرات می‌شوند. مثلاً رنگ پلی یورتان مات با نوع براق آن فرق می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا تفاوت قیمت بوجود آید.

فاکتور دیگری که بر روی قیمت این رنگ تاثیرگذار است شرکت تولید کننده و برند آن است. شرکت هایی وجود دارد که برای به دست آوردن سود بیشتر از مواد بی‌کیفیت در ساخت این رنگ‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا این رنگ‌ها قیمت کمتری داشته باشند. در ایران به خاطر مشکلات اقتصادی معمولاً رنگ‌های خارجی گران هستند و معمولاً از برندهای داخلی استفاده می‌شود و در نتیجه تاثیر زیادی در تعیین قیمت آن دارد.

قیمت رنگ پلی اورتان

کاربرد پلی یورتان انعطاف پذیر

این فوم برای زیرسازی مواد مصرفی مختلف و محصولات تجاری مثل پارچه مبلمان اداری و منازل و فضای داخلی خودرو، لایه زیر فرش، کفی کفش و طرح بسته‌بندی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این فوم به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد می‌تواند در شکل و سبک‌های مختلف و با دوام و مجهز و راحت درست شود. انعطاف پذیری این کفپوش باعث می‌شود تا از ترک خوردن جلوگیری شود و تغییرات جوی و گرما و سرما خسارات زیادی به آن وارد نکند. با به کار بردن این کفپوش‌ها دیگر نگرانی برای ترک‌های کوچک و بزرگ در کف ساختمان به وجود نمی‌آید. همچنین کفپوش اپوکسی صنعتی رایج‌ترین نوع از کفپوش‌های صنعتی محسوب می شود.

کفپوش اپوکسی و پلی یورتان، تفاوت در چیست؟

تفاوت اپوکسی و پلی یورتان در این است که رنگ پلی یورتان به صورت دو جزئی تولید می‌شود و مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورا بنفش و نور خورشید دارد. همچنین مقاومت این رنگ بسیار بالا است و در برابر رطوبت می‌تواند مقاومت بالایی از خود نشان دهد. یکی دیگر از تفاوت‌های بین اپوکسی و پلی یورتان این است که مشخصه‌های سطحی این دو رنگ با یکدیگر فرق می‌کند. همچنین این دو رنگ از نظر قیمت هم با یکدیگر فرق می‌کنند. قیمت رنگ اپوکسی کمتر از پلی یورتان است. همچنین پلی یورتان در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی و بازی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد و خاصیت ضربه پذیری و تحمل ضربه در آن بیشتر از اپوکسی است. اگر بخواهیم این دو کفپوش را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که کفپوش پلی اورتان در برابر رطوبت حساس است و مقاومت اپوکسی از آن بیشتر است همچنین اجرای کفپوش پلی یورتان دشوارتر از کفپوش اپوکسی است.

کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

سخن پایانی

کفپوش پلی اورتان از ترکیب چند مواد شیمیایی به وجود می‌آید که یک نوع پوشش مناسب و درست برای مکان‌هایی که پر رفت و آمد است، ایجاد می‌کند. قابلیت کشسانی این کفپوش بالا است و با اضافه کردن مواد مانند ایزوسیانات که سخت کننده هستند ضخامت این کفپوش تغییرات فراوانی دارد. انعطاف پذیری این کفپوش باعث می‌شود تا در مقابل ترک خوردن مقاوم باشد و سرما و گرما و تغییرات آب و هوایی باعث خراب شدن این کفپوش نمی‌شود. همچنین این کفپوش‌ها در برابر خراش و خش مقاوم و با کیفیت هستند. از این کفپوش‌ها در مکان‌هایی که امکان برخورد مایعات قوی شیمیایی با سطوح وجود دارد استفاده می‌شود.

Rate this post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

.