کاشی کاری ضد اسید

کاشی کاری ضد اسید

امروزه یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت ساخت و ساز، کاشی‏ های ضد اسید هستند. علت کاربردی بودن این کاشی ‏ها در زمینه کاشی کاری ضد اسید، در استحکام و مقاومت بالای این محصول خلاصه می‏ شود. این مشخصه منحصر به فرد موجب شده تا استفاده از این محصول از بروز بسیاری از آسیب ‏های احتمالی جلوگیری کند. البته توجه داشته باشید که نصب و اجرای کاشی‏ های ضد اسید از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. همچنن بهتر است بدانید که کسب اطلاعات در مورد مشخصات، ویژگی‏ ها، نوع کاربری، نحوه نصب و اجرا و قیمت کاشی‏ های ضد اسید و … می‏تواند در خرید بهترین نوع از کاشی ‏های ضد اسید تاثیرگذار باشد.

کاشی کاری ضد اسید

کاشی ضد اسید چیست؟

بهترین و مقاوم‎‏ترین نوع کاشی‏های موجود در بازار، کاشی‏ های ضد اسید است که اکثرا رنگ سفید یا رنگی روشن دارند. همانطور که از نام کاشی ‏های ضد اسید مشخص است، این محصول در برابر اکثر مواد شیمیایی و اسید‏ها به جز اسید فلوئوریدریک و اسید فسفریک مقاوم است. در نتیجه هنگام  برخورد این مواد با کاشی ‏های ضد اسید، در سطح محصول هیچ گونه خوردگی ایجاد نخواهد شد. این محصول در برابر دما و حرارت‏های بسیار بالا، ضربه و فشار زیاد، خراشیدگی، ساییده شدن و … بسیار مستحکم است و هیچ آسیبی نمی‏بیند.

از آنجایی که میزان جذب آب توسط کاشی‏ های ضد اسید بسیار پایین است و به همین دلیل امکان ایجاد یخ‏ زدگی در این کاشی ‏ها نیز بسیار پایین است. این محصول در صنایعی همچون نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها، انبار‏ها و دیگر مکان‏ هایی که کف آن‏ها در معرض اسید‏ها و باز‏ه ای قدرتمند و یا دیگر مواد فرسایش دهنده هستند، کاربردی است و مورد استفاده قرار می‏گیرد.

مراحل اجرای کاشی کاری ضد اسید

کاشی کاری ضد اسید دارای مراحل زیادی است که تمامی این مراحل نیازمند دقت و ظرافت ویژه است. اولین مرحله اجرای کاشی کاری ضد اسید عبارت است از آماده کردن مواد اولیه ضد اسیدی استاندارد، ترکیب کردن اجزای ملات و اطمینان از همگن بودن ملات است. البته در صورت نیاز پیش از انجام این مرحله زیرسازی انجام می‏شود. اگر سطح مقطع ظرف ملات شما بزرگ است می‏توانید از همزن مکانیکی استفاده کنید. انتخاب نوع ملات به مکانی که کاشی کاری در آن انجام می ‏شود بستگی دارد. توجه داشته باشید که یکی از عوامل مهم در کاشی کاری ضد اسید تنظیم اصولی دما است.

زیرا که نوع و کیفیت کارکرد کاشی‏ های ضد اسید به میزان حرارت بستگی دارد. از آنجایی که حرارت بالا موجب کاهش چسبندگی ملات می‏شود بهتر است ملات در مکان‏ های خنک نگهداری شود. بهترین دما در حین کار کردن با ملات درمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد است. البته این دما به نوع ملات نیز بستگی دارد. نکته دیگر درباره اجرای کاشی کاری، اطمینان از صاف و یک دست بودن سطح شیب داری است که قرار است کاشی روی آن نصب شود. همچنین بهتر است که ملات در دفعات زیاد در مقدار کمی تولید شود. مرحله بعد بند کشی است که در این مرحله کاشی ‏های باید خشک باشند.

مراحل کاشی کاری ضد اسید

نکات مهم در نگهداری بعد از اجرای کاشی ‏های ضد اسید

رعایت نکات مراقبتی پس از نصب کاشی‏ های ضد اسید، در افزایش طول عمر این محصول تاثیر ویژه ‏ای دارد. به عنوان مثال اگر در اجرا کاشی‏ های ضد اسید از ملات‏ هایی از جنس سیلیکون استفاده شده است، می‏ بایست بعد از خشک و سفت شدن ملات به کار برده شده، بند‏های آن با اسید سولفوریک، اسیدشویی شود. توجه کنید که این عمل در 2 یا 3 بازه زمانی با چند ساعت فاصله انجام شود.

اکثر ملات ‏ها پس از سخت شدن، از مقاومت بالایی برخوردار هستند اما در برخی مواقع برای افزایش میزان مقاومت عمل گرمادهی انجام می‏ شود. گرمادهی باید 3 روز بعد از لاینینگ صورت بگیرد. فرایند گرمادهی با استفاده از هوای گرم، آب و اسید بر روی سطح کاشی ‏ها انجام می‏ شود. شما می‏توانید با رعایت نکات ذکر شده مقاوت و مدت زمان کارکرد کاشی‏ های ضد اسیدی را افزایش دهید. در مرحله آخر ملات‏ هایی که بر روی سطح کاشی پاشیده شده ‏اند تا قبل از خشک شدن پاک می‏کنند.

قیمت کاشی کاری ضد اسید

یکی از نکات مهم در هنگام خرید کاشی ضد اسید توجه به قیمت این محصول است. عوامل بسیاری در قیمت کاشی ضد اسید تاثرگذار است. همچنین لازم به ذکر است که به علت مزایای زیاد این محصول نسبت به کاشی ‏های سرامیکی عادی، قیمت بیشتری دارد اما به همان میزان کارکرد بهتری نیز دارد. از جمله این عوامل می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد و ضخامت کاشی
  • میزان مقاومت اسیدی
  • میزان توانایی برای حلالیت اسید و جذب آب
  • میزان مقاومت فشاری، میزان مقاومت خم شدن
  • میزان مقاومت در برابر ساییده شدن
  • مقاومت حرارت و یخ زدگی
  • متریال موجود در کاشی
  • برند تولیدکننده کاشی ضد اسید
  • نحوه ساخت، نحوه کاشی کاری ضد اسید
  • فروشگاهی که از آن خرید می‏کنید

توجه داشته باشید که کاشی کاری  ضد اسید  نیاز به دقت و ظرافت بسیار بالایی دارد. این فرایند ریزکاری‏ های بسیاری دارد. حتی در برخی از مواقع پیش از کاشی کاری به زیرسازی و عایق کاری نیاز است. شما می‏‏توانید برای اطمینان از اصالت، کیفیت، قیمت و نصب اصولی کاشی ضد اسیدی مورد نظرتان، این محصول را از گروه صنعتی کفپوش برتر خریداری نمایید.

قیمت کاشی کاری ضد اسید

مشخصات کاشی ضد اسیدی در طرح ‏ها و مدل‏ های مختلف

کاشی‏ های ضد اسید تفاوت‏ های بسیار با کاشی‏ های سرامیکی عادی دارد. کاشی ‏های ضد اسید عموما دارای شکل هندسی مربع یا مستطیلی هستند. نکته مهم در طراحی این محصول، حفظ استاندارد‏های مهم همچون حفظ تلورانس 5 درصدی است و ابعاد و ضخامت آن می‏تواند متغیر باشد. در ابعاد کاشی‏ های ضد اسید هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و کارفرما می‏تواند با توجه به پروژه مورد نظر خود ابعاد مورد نظرش را سفارش دهد. توجه داشته باشید که اگر کاشی ضد اسید سفارشی شما شکل چهارگوش نداشت، حتما استاندارد بودن و میزان مقاومت در برابر مواد اسید این محصول را مورد بررسی قرار دهید.

کاشی ‏های اسیدی در محیط ‏های اسیدی نسبت به محیط‏ های قلیایی مقاوت بهتری از خود نشان می‏دهند. البته این به این معنی نیست که هنگام برخورد مواد قلیایی به این کاشی‏ ها، خوردگی پیدا می‏کنند و آسیب ‏پذیر می‏شوند. بلکه به این معنا است که طول عمر کاشی ‏های ضد زنگ در محیط‏ هایی که در معرض مواد اسیدی است بیشتر از محیط ‏هایی که در معرض مواد قلیایی هستند، است. بر روی بسته بندی کاشی ‏های ضد اسید می‏ بایست اطلاعاتی همچون نام کاشی و لگو کارخانه سازنده، میزان استاندارد بودن، کد کاشی، ابعاد و مشخصات و … ثبت شده باشد. همچنین ذکر ضد اسید بودن کاشی بر روی بسته ‏بندی الزامی است.

مساحت

S 90 410 S
ضخامت 10 10 5 5
تابیدگی بر حسب درصد قطر 1 0/5 0/5 0/3
حداکثر انحراف اضلاع بر حسب خط عمود ( مربع و مستطیل بودن) 1 0/6 0/6 0/2

مشخصات کاشی کاری ضد اسید

کلام آخر

خرید، نصب و اجرای کاشی‏ های ضد اسید برای مکان‏ هایی که در معرض مواد اسیدی هستند، یک انتخاب مناسب است. این کاشی‏ ها از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند. همچنین قیمت ‏آن‏ها نسبت به ویژگی ‏ها و نوع کاکردشان مقرون به صرفه است. شما می‏توانید برای خرید کاشی ضد اسید و کاشی کاری ضد اسید از گروه صنعتی کفپوش برتر رسام کمک گرفته و کیفیت بالای محصول و کارکنان آن ‏ها بهرمند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

.